7040 |
Hervorming (Reformatie) |
Klik hier voor het frame van de pagina |
De Hervorming kwam natuurlijk niet ineens de lucht vallen. Er is een samenhang met de van hoog tot laag heersende ontevredenheid met de bestaande maatschappelijke situatie. Wantoestanden in de katholieke kerk zelf droegen daartoe bij. Ook vroeger waren er natuurlijk wel kritiek en afwijkende opvattingen geweest. Maar nog nooit was het tot een radicale breuk met de kerk gekomen, en nog nooit hadden afwijkende opvattingen zo snel om zich heen gegrepen. Dat kwam doordat de uitvinding van de boekdrukkunst het mogelijk maakte om veel sneller dan voorheen informatie te verspreiden. De economische, politieke en godsdienstige ontwikkelingen waren nauw met elkaar verweven. |
Zo werd de strijd tegen het oude geloof in vele, gevallen een strijd tegen de heersende orde in het algemeen en niet een zuivere godsdienstige strijd. Onder het vaandel van de hervorming werden sociale, politieke en economische belangen nagestreefd, waarbij het oorspronkelijke godsdienstige doel soms volkomen op de achtergrond raakte.
In Gods naam weet rechts: Hendrik Vlll |
![]() |
Veel mensen hadden het vertrouwen in de kerk verloren. Veel geestelijken vergaten hun plichten. Veel rijke mensen op na hun dood vaak een flink deel van hun bezit nalieten aan de kerk of aan een klooster. De monniken en bisschoppen konden daarom een goed leventje lijden. Sommige geestelijken waren vaker in de herberg te vinden dan in de kerk. Het werk dat eigenlijk door hen gedaan moest worden werd gedaan door plaatsvervangers. Dorpspastoors kregen vaak zo'n slechte opleiding, dat ze nauwelijks konden lezen of schrijven. Ook de handel in aflaten werd scherp gekritiseerd. Als je iets had gedaan wat volgens de kerk niet mocht, dan moest je dat in de kerk opbiechten. Dan kreeg je straf: tien keer bidden of twee dagen vasten. Maar je kon die straf ook afkopen met geld. Zo verdiende de kerk heel veel geld. Dat geld werd gebruikt voor het bouwen van schitterende kathedralen, zoals de Sint Pieterskerk in Rome. Godsdienstige ruzies waren er vroeger ook wel geweest, maar die werden binnen de kerk uitgevochten. Door de verspreiding van gedrukte boeken werden de meningsverschillen ook bij de gewone mensen bekend. Die gingen er zich mee bemoeien. Ze probeerden uit te zoeken wie er gelijk had. Veel mensen maakten zich bezorgd over de verkeerde dingen die er gebeurden. Ze vonden dat de kerk zich alleen met godsdienst moest bezighouden en niet met grondbezit en geld. Het geld voor het bouwen van kerken en kathedralen vol pracht en praal zou veel beter besteed kunnen worden. Ook vonden ze dat wat er in de Bijbel stond, belangrijker was dan wat de paus en de bisschoppen zeiden. |
De priester Geert Groote zwoer omstreeks 1380 alle luxe af. In zijn huis stonden bijna geen meubels en zelf droeg hij oude kleren. Arme mensen gaf hij in zijn huis in Deventer gratis onderdak. Geert Grote vond dat de mensen niet klakkeloos moesten doen wat de kerk zei, maar zélf goed moesten nadenken over het geloof. In Duitsland verkondigde vanaf 1517 de monnik Maarten Luther zijn ideeën over hervorming van de kerk. De kerk mag de mensen geen straffen kwijtschelden voor geld, zei hij. Ook vond hij dat de mensen zélf in de bijbel moesten gaan lezen. |
Toen de Wederdopers vanaf ± 1530 in de Nederlanden steeds meer aanhang kregen, begon de strenge kettervervolging grotere vormen aan te nemen. Karel V vaardigde nieuwe, verscherpte verordeningen uit; en sinds 1535 werden de wederdopers overal te vuur en te zwaard vervolgd. Na de onderdrukte opstand van de wederdopers werd de toestand in de Nederlanden steeds meer ontvlambaar. |
laatst bijgewerkt: 27-12-03 |